søndag 23. oktober 2011

ETT KVANTESPRANG FOR ELEKTRISKE BILER?

Jeg har alltid vært svært skeptisk til utviklingen av elektriske biler. Det har vært sagt og lovet mye rundt å bedre teknologien og brukervennligheten. Først og fremst har begrensningene vært som følger;
  • Manglende rekkevidde
  • Lang ladetid
  • Batterilevetid, dyrt å bytte batteri
  • Produksjonen av batteriene har ikke vært miljøvennlig
  • Størrelse på karosseri, utforming, design
  • Produksjon av strøm, hvordan skal det bli miljøvennlig?
I dag var jeg tilfeldigvis innom en Tesla utstilling i Houston og fikk ta i øyesyn deres nye prototype http://www.teslamotors.com/models Model S. En fantastisk flott familiebil med stor plass til 4 personer med bagasje. Jeg ble imponert over følgende fakta;
  • Rekkevidde er ca 500 km med største batteripakke (selv med full varme/air condition, lys og musikk etc)
  • Normal ladetid ca 4 timer, med 1 time ladning kan du kjøre ca 100 km, kan hurtiglades på 45 minutter i nødstilfelle (anbefales at dette gjøres kun i begrenset grad)
  • Batteriet varer i minst 7 år, etter syv år reduseres kapasiteten noe, men du kan fortsette å bruke bilen som før. Dokumentasjonen er fremdeles noe usikker her.
  • Nesten helt vedlikeholdsfritt - det er jo ingen motor (bilverkstedene går magre tider i møte)!
  • Kostnaden for "full tank" er forsvinnende liten sammenlignet med bensin (i hvert fall sett med norske øyne).
  • Temperaturen i batterikjernen er konstant og uavhengig av utetemperatur, noe som er viktig for levetiden
  • Bilen kan stå parkert i mange dager uten av batteriet tappes nevneverdig
  • Batteripakken er ca 20 cm høy og er montert under bilen. Den dekker hele flaten  mellom de 4 hjulene. Ett lavt tyngdepunkt er som kjent veldig viktig for gode kjøreegenskaper
  • Prisen starter på 49.000 USD, og for den største batteripakken så får du bilen for ca 69.000 USD (prisen kommer sikkert til å falle med økende produksjon)
  • Ytelsen på batteriet tilsvarer en personbil med ca 350 hk. Akselerasjonen på el-bil er som kjent utrolig imponerende, og denne gjør 0-100 på imponerende 5,6 sekunder.
  • Toppfart er ca 130 miles/hour - tilsvarende nesten 200 km/t
  • Karosseriet er 100% aluminium og er like kollisjonssikker som en vanlig bil
Bilen gjennomgår for tiden testing i USA, og de regner med å være i produksjon i siste halvdel av 2012. Som konsument kan man nesten ikke be om mere enn det denne bilen har å by på. Jeg savnet ingen ting rent bilmessig - tror den kan sammenlignes med BMW 5 serie el. Bilen var rett og slett imponerende med en særdeles flott design i tillegg.

Det kan virke som det kun gjenstår en fundamental problemstilling. Hvordan sørge for at produksjon av strømmen blir miljøvennlig? I dag utgjør kull hovedkilden for produksjon av strøm, og ca 70% av verdens strømproduksjon kommer fra forbrenning av kull. Andelen er forventet å synke noe i årene som kommer, men den kommer neppe under 50% andel de neste 30 årene. Vi får håpe at teknologien gjør ytterligere kvantesprang slik at vi gjøre strømproduksjon fra kull så ren som mulig. Klarer vi det, så har vi løst ett av viktigste problemstillingene for å redusere utslipp av Co2!

Skal bli spennende å se hva norske myndigheter gjør med avgiftene for en slik bil. De fleste av oss vil nok bli veldig skuffet. Staten skal vel ha sitt her også, så vi kan nok ikke regne med noen betydelig reduksjon i avgiftene. Veldig synd selvsagt, men staten har blitt for "grisk" til å gi slipp på den inntektsstrømmen som bilismen gir. Våre politikere har begrunnet avgiftene med miljøhensyn, men det er selvfølgelig ett vikarierende argument. Den relle begrunnelsen er selvsagt fiskale behov, men det snakkes det lite om i den politiske debatten.